fbpx

AIDAL określa kolejne etapy klienta wobec strony, usługi czy strony internetowej

 

Rozszyfrujmy ten skrót gdyż pochodzi z języka angielskiego i nie każdy go zna…

AIDAL to skrót od słów:

Attention (Uwaga)

Interest (Zainteresowanie)

Desire (Potrzeba)

Action (Akcja)

Loyalty (Lojalność)

 

Tytułem wstępu wszyscy jesteśmy klientami, kupujemy regularnie lub okazyjnie od czasu do czasu.
Produkty spożywcze czy codziennego użytku kupujemy z pewnością siebie wiemy gdzie i jak zrobić zakupy.
Sprawy zakupu nabierają innego światła gdy kupujemy produkt którego jeszcze nie znamy.. wtedy proces AIDAL zachodzi na naszych głowach. Mowa tu np o produkcie wspomagający np. odchudzanie niby wiemy, że regularne ćwiczenia i dieta prowadzą do tężyzny i zdrowia ale kiedy pojawia się “suplement diety”  jesteśmy zaciekawieni jak to działa czy komuś to pomogło itd.    zachodzi wtedy cały ten proces aida o którego powinien zabiegać każdy sprzedawca

 

1. Uwaga “scroll stop”

 

W świecie naszpikowanym reklamami i treściami jesteśmy zasypywani do opętania czasem wręcz szukamy elementu rozrywki czy porostu kontaktu z ludźmi gdzie słowo “Social” się zawiera..zwariowało to wszystko.
Przeglądamy i nagle się zatrzymujemy coś zwróciło naszą uwagę i co to zwykle jest?

  • chwytliwy nagłówek
  • kolor czcionki
  • grafika kontrowersyjna/sympatyczna
  • video
  • ckliwa historia/sensacja

Odbiorca zatrzymuje się i podejmuje działania CTA  czytając opis klika w link itd
przykładowy post z Instagrama

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Motywacja marketing livestyle (@patryk___sadowski)

2. Zainteresowanie

 

Nic tak dobrze nie sprzedaje jak opinie zadowolonych klientów i ich historie… reklamy typu mango kiedyś było x i od kiedy używam Y moje życie nabrało barw itd.

Wytłuszczanie tekstu dodawanie emotikonów pozwala lepiej pokierować aby zapamiętać lub bardziej zwrócić uwagę na poszczególne fragmenty tekstu aby całość była łatwym kontekstem wartym zapamiętania.
Najistotniejsze informacje daje się na początku lub na końcu… często np oglądając video dostajemy informacje iż dalej w materiale jest odpowiedz tytułowego pytania.
Lanie tekstu i zasypywanie informacjami.. nie tedy droga. Warto się skupić na 2-3 aspektach usługi czy produktu i na nich się skoncentrować.
Wypunktowanie, akapity, cytaty czy wstawki z humorem urozmaicą wpis (pisze wpis 2x gdyż 1 się nie zapisał wszystko od nowa..)

 

3. Potrzeby

 

Hierarchia masłowa powinna być bazą naszych poczynań i warto sobie o niej przypominać

  • Potrzeby biologiczne i fizjologiczne: dach nad głową, ciepło, oddychanie, picie, jedzenie, seks, spanie
  • Potrzeby bezpieczeństwa: stabilność, bezpieczeństwo, prawo, porządek, granice
  • Potrzeby przynależności i akceptacji: uczucia, miłość, partner, przynależenie do społeczności, grupy
  • Potrzeba uznania: reputacja, szacunek, odpowiedzialność, status
  • Potrzeba samorealizacji: estetyczne, sukcesu, wyznaczania i osiągania celów

 

Potrzeby trzeba jasno określić jakie zaspokaja nasz produkt czy usługa a jeśli takowej nie ma to o niej uświadomić np zdrowe jedzenie czy regularne ćwiczenia.
Wzbudzanie potrzeby u klienta to nie lada wyzwanie, ale konsekwencją jest zakup jeśli podołamy temu wyzwaniu. Warto podawać przykłady stosowaniu przykładów, historii dlaczego inni kupili i co o tym mówią jakie mają opinię.

 

4. Akcja

 

CTA call to action to wezwanie do działania np do zakupu
Kampanie długofalowe nie skupiają się na 1 miejscu na zakupie ale na pozyskaniu emalia czy nr telefonu w tedy podczas mailingu pogłębia się więź do produktu/marki. Jeśli w procesie AIDAL pierwsze 3 punkty nie wypaliły nie dojdzie do żadnej akcji… i będzie trzeba poprawiać ten proces do skutku.

Po dobrze zaplanowanym procesie pozyskujemy klienta czy tzw leada kontakt do osoby zainteresowanej nasza usługa czy produktem, często zadowolony klient utrzymuje kontakt czy ponownie lub chętniej do nas wróci.

 

poniżej przykład akcji jaki miał wywołać post

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Motywacja marketing livestyle (@patryk___sadowski)

5. Lojalność

 

Częstym zjawiskiem i nie koniecznie dobrym jest skupianie się na nowych klientach, owszem jest to istotne ale pomyśl co zrobi klient kiedy poczuje że nie jesteś dla nie go ważny. Odwiedzasz np salon urody, fryzjera  dostaniesz zimne spojrzenie  czy mechaniczna obsługę… zniechęcenie doprowadzi do tego, ze będziesz omijać te miejsce w przyszłości.
Wymyślono programy lojalnościowe w postaci np zniżki dla stałego klienta czy gratis produktu przy kolejnym zakupie, % upustu itd.

Klient powraca z rożnych powodów:

  • miła obsługa
  • gratisy
  • rabaty
  • rozumienie potrzeb
  • jakość usługi/produktu

Szukanie nowych klientów pochłania dużo czasu jak i środków, warto więc dbać o tych obecnych i nieco rozpieszczać a jak mówi stare porzekadło zadowolony klient to najlepsza reklama.

 

 

 

Patryk Sadowski

Jeśli ten wpis dał Tobie wartość daj znać w komentarzu czy udostępnij będę zobowiązany

 

 

Close